معماری درون صنایع دستی
هیچ دانی نازنینم می توانی / راحت اسرار سعادت را بدانی رمز خوشبختی انسان نسیت جز این / مهربانی ، مهربانی ، مهربانی . . .

دیگر فایرفاکس شما Crash نمی کند

شما هم تا به حال با کرش کردن های مرورگر فایرفاکس مواجه شده باشید.

به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، شما هم تا به حال با کرش کردن های مرورگر فایرفاکس مواجه شده باشید. این کرش کردن ها و از کار افتادن ها می توانند به دلایل مختلفی روی دهند. البته روش های متنوعی نیز برای حل این گونه مشکلات وجود دارند. مثلا استفاده از قابلیت Safe Mode فایرفاکس یکی از این روش هاست. اما این روش برای هر نوع مشکلی نیز جوابگو نخواهد بود.

 

مرورگرهای وب در واقع برنامه هایی هستند که با بسیاری از برنامه های دیگر در ارتباط می باشند. افزونه ها، پوسته ها، پلاگین ها برنامه های امنیتی، درایورهای گرافیکی و … از جمله برنامه هایی هستند که مرورگر شما با آنها به صورت مستمر در ارتباط می باشد. پس نتیجه می گیریم که هر کدام از این برنامه ها که دچار مشکل باشند و یا به‌روز رسانی نشوند، می توانند زمینه ساز بروز مشکل در مرورگر شما شوند.

 

در این مطلب قصد داریم تا در مورد کرش های مرورگر فایرفاکس به شما توضیحات و راهکارهایی را ارائه دهیم.

 

استفاده از حالت Safe Mode

فایرفاکس دارای حالتی به نام Safe Mode می باشد که مرورگرتان را بدون افزونه های نصب شده بارگذاری می کند. برای فعال کردن حالت Safe Mode باید از منوی اصلی فایرفاکس به منوی Help رفته و سپس گزینه Restart without add-ons disabled را کلیک کنید. البته می توانید هنگام اجرای فایرفاکس کلید shift را نگه دارید تا به صورت اتوماتیک حالتSafe Mode فعال شود.

 

 فایرفاکس

 

حالا مدتی را با استفاده از حالت Safe Mode به وبگردی بپردازید. اگر در طی این مدت فایرفاکس کرش نکرد، نتیجه می گیریم که مشکل از یکی از افزونه های شماست. بنابراین از حالت Safe Mode خارج شده و فایرفاکس را در حالت عادی بارگذاری کنید.

 

سپس یک به یک افزونه را غیر فعال کنید تا متوجه شوید که مشکل از کدام یک از افزونه ها است. وقتی افزونه مشکل دار را پیدا کردید، باید تدبیری برای آن بیندیشید. اگر به آن نیازی ندارید، خیلی راحت آن را از فایرفاکس حذف کنید. اما اگر مورد نیازتان هست باید آن را به آخرین نسخه ارتقا دهید. ممکن است در آخرین نسخه ی آن این مشکلاتش برطرف شده باشد.

 

ریست کردن فایرفاکس

اشتباه نکنید. منظور ما همان ریست کردن فایرفاکس پس از نصب یک افزونه جدید نیست. بگذارید توضیح دهیم.

 

مرورگر فایرفاکس اطلاعات شخصی شما را در یک فولدر نگه داری می کند که این فولدر مربوط به پروفایل شما می شود. حالا اگر مشکلی برای آن فولدر و فایل های موجود در آن پیش بیاید، باعث ناپایداری و کرش های گاه و بیگاه فایرفاکس می شود. حالا اگر این اتفاق برای فولدر پروفایل ما افتاده باشد باید چکار کنیم؟

 

نیازی نیست که وقت خود را صرف عیب یابی و رفع آن کنید. می توانید فایرفاکس را ریست کنید تا پروفایل جدید برای شما ایجاد شود. این پروفایل جدید که در یک فولدر جدید قرار می گیرد برای شما یک شروع تازه را به ارمغان خواهد آورد.

 

یعنی مثل اینکه فایرفاکس را از ابتدا نصب کرده باشید . البته نیازی نیست که نگران اطلاعات تان باشید.‌ پس از ایجاد پروفایل جدید به صورت اتوماتیک بوک‌مارک ها، تاریخچه مرور وب، کلمات عبور ذخیره شده، کوکی ها و اطلاعات مربوط به پر کننده اتوماتیک فرم ها به پروفایل جدید منتقل خواهند شد.

 

البته افزونه ها، پوسته ها، اطلاعات مربوط به موتورهای جستجو و تنظیمات اختصاصی برخی سایت ها از بین می روند. همانطور که گفتیم، افزونه ها یکی از عوامل اصلی کرش کردن فایرفاکس هستند. پس خلاص شدن از شرشان می تواند به کمتر کرش کردن فایرفاکس کمک کند.

 

برای ریست کردن فایرفاکس نیز کافیست که از منوی اصلی فایرفاکس به منوی Help رفته و گزینه Troubleshooting information را انتخاب کنید.

 

فایرفاکس 

 

در صفحه باز شده روی دکمه Reset Firefox کلیک کنید. اکنون فایرفاکس با پروفایل جدید راه اندازی می شود و به احتمال زیاد نیز دیگر با کرش کردن های آن مواجه نخواهید شد.

 

 فایرفاکس

 

در صورتی که پس از ایجاد پروفایل جدید، اقدام به نصب دوباره افزونه های مورد نیازتان کردید و دوباره شاهد کرش های فایرفاکس بودید، به احتمال بسیار زیاد مشکل از یکی از افزونه های تان است. پس دوباره یک به یک افزونه را نصب کنید و ببینید آیا فایرفاکس کرش می کند یا خیر؟ 

 

غیر فعال کردن شتاب دهنده سخت افزاری

یکی از قابلیت هایی که اکثر مرورگرها از آن برای انجام برخی کارهای خود بهره می گیرند، شتاب دهنده سخت افزاری است. مثلا فایرفاکس برای نمایش دادن متون و اشیا موجود در صفحات وب از کارت گرافیک دستگاه شما استفاده می کند. این کار هم باعث سریع تر شدن روند بارگذاری صفحات وب می شود و هم فشار کمتری را به پردازنده سیستم وارد خواهد آورد.

 

با این حال گاهی اوقات قابلیت شتاب دهنده سخت افزاری با برخی درایورها و کارت های گرافیکی سازگار نیست و باعث کرش کردن مرورگر خواهد شد.

 

می توانید برای تست هم که شده، یک بار این قابلیت را غیر فعال کنید و بدون آن به وبگردی بپردازید. در صورتی که فایرفاکس کرش نکرد، به احتمال زیاد مشکل از همین قابلیت بوده است. برای غیر فعال کردن شتاب دهنده سخت افزاری باید از منوی اصلی فایرفاکس گزینه ی Options را انتخاب کنید. در پنجره باز شده نیز به تب Advanced بروید. اکنون در بخش Browsing گزینه Use Hardware acceleration when available را غیر فعال کنید. در پایان نیز دکمه OK را بزنید.

 

 فایرفاکس

 

اگر مشکل حل شد پس نتیجه می گیریم که مشکل از شتاب دهنده سخت افزاری است. برای حل این مشکل نیز باید آخرین نسخه درایور کارت گرافیک دستگاه خود را از سایت شرکت سازنده ی آن دریافت کرده و نصب کنید. چون ممکن است در آخرین نسخه ی درایور کارت گرافیک تان این مشکل حل شده باشد.

 

نکته : در صورتی که همه چیز به خوبی پیش می رود و مشکل در فایرفاکس وجود ندارد، نباید شتاب دهنده سخت افزاری را غیر فعال کنید. چون قابلیت بسیار مفیدی در بازدهی بیشتر مرورگرتان خواهد بود.






تاریخ: پنج شنبه 20 آذر 1393برچسب:دیگر فایرفاکس شما Crash نمی کند,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی